ماین وب

ساخت وبلاگ

موسوی:

جریمه ۲۵۰ میلیون تومانی NFC در صورت تاخیر در اجرای پروژه آلومینیوم جنوب

گروه صنایع معدنی >آلومینیوم - نماینده مردم لامرد و مهر در دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت ان اف سی چین در صورت تاخیر در اجرای پروژه آلومینیوم جنوب باید روزانه 250 میلیون تومان بابت جریمه بپردازد.
به گزارش ماین نیوز، سیدموسی موسوی توضیح داد: عملیات احداث آلومینیوم لامرد (آلومینیوم جنوب) به عنوان بزرگترین کارخانه آلومینیوم کشور از چندماه پیش آغاز شده است و اکنون در حال اجراست. 24 دی ماه 94 روز آغاز قرارداد اجرایی شرکت ان اف سی چین است و این شرکت موظف است ظرف 32 ماه آینده، نخستین شمش آلومینیوم را تحویل دهد و در صورت هر روز تاخیر از این قرارداد، باید روزانه مبلغی در حدود 250 میلیون تومان به عنوان جریمه بپردازد. لذا این پروژه هم بحمدالله هیچ مشکلی ندارد و با قوت در حال انجام است.

تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۸

کد مطلب: 32331

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 158 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 21:46

بمب خبری واله در کنفرانس معدن سنگاپور

گروه معادن >سنگ آهن - کنفرانس معدن سنگاپور در حال برگزاری است. در این کنفرانس شرکت واله، دومین تولیدکننده سنگ آهن دنیا اعلام کرده که در 3 ماهه چهارم 2016 معدن 90 میلیون تنی کاراجاس را افتتاح کرده و سال آینده تا 40 میلیون تن به تولید خود ناشی از این پروژه افزوده و آماده جنگ قیمتی با رقبا است.
به گزارش ماین نیوز، بی اچ پی بیلیتون نیز گفته که در سال 2016 میزان ذخیره سنگ آهن بنادر چین بطور متوسط 6.2 درصد رشد داشته و بازار ناشی از رشد 10 درصدی صادرات استرالیا به چین (846 میلیون تن) و رشد 7 درصدی سنگ آهن برزیل به این کشور (393 میلیون تن) با مازاد عرضه مواجه خواهد شد که همزمان با فروکش کردن تب مسکن و فولاد در 2 ماه آینده، می‌تواندقیمت سنگ آهن را به شدت کاهشی کند.

تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۸

کد مطلب: 32333

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 172 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 21:46

اندونزی چگونه صادرکننده پودر آلومینا شد؟

گروه صنایع معدنی >آلومینیوم - اندونزی در رده‌بندی سال ۲۰۱۵ کشورهای معدنی توسط موسسه Fraser رتبه سوم دنیا بعد از غرب استرالیا و آلاسکا را دارا است.
به گزارش ماین نیوز، اما ارزش افزوده معدن در اندونزی پایین است و به همین دلیل چند سال قبل دولت تصمیم گرفت صادرات مواد معدنی خام را بطور کل ممنوع کند.

اول این قانون خیلی در محافل داخلی و بین‌المللی سر و صدا ایجاد کرد اما کم کم سر و کله چینی‌ها پیدا شد و صنعت آلومینیوم در این راه پیشتاز شد.

در سال ۲۰۱۳ شرکت Hongqiao چین (بزرگترین تولیدکننده شمش آلومینیوم دنیا) که در بورس هنگ کنگ ثبت شده ضمن امضای قرارداد با دولت اندونزی متعهد به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در یک واحد ۲ میلیون تنی پودر آلومینا شد و کارها سریعا آغاز و ۲ روز قبل تولید محصول آغاز شد.

در واقع این سیاست اندونزی را از صادرکننده بوکسیت به صادرکننده پودر آلومینا تبدیل کرد. قرار است محصول تولیدی به چین و خاورمیانه صادر شود.

البته باید در نظر بگیریم که شرایط سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌های خارجی باید در کشور مهیا باشد تا استراتژی محدودیت صادرات ماده خام منجر به تولید محصولات ارزش افزوده بالاتر شود وگرنه اعمال سیاست فوق می‌تواند منجر به تعطیلی تولید بخش معدن و بیکاری کارگران این حوزه شود.

تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۱

کد مطلب: 32334

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 155 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 21:46

زخم واردات چینی بر پیکره صنعت فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - بررسی مقداری واردات فولاد در سال گذشته نشان می دهد در این سال مقدار واردات از 203 هزار تن به یک میلیون و 960 هزار تن رسیده و 960 درصد رشد را تجربه کرده است.
زخم واردات چینی بر پیکره صنعت فولاد
به گزارش ماین نیوز، افزایش پوشش تعرفه ای واردات محصولات فولادی در حالی پس از سال ها چانه زنی فولادسازان به 25 درصد افزایش یافت که قیمت شکنی چینی ها در طی دو سال اخیر، ضربات جبران ناپذیری بر پیکره این صنعت مزیت دار در ایران زده و تعداد بالایی از واحدهای کوچک و متوسط اصفهانی را به مرز تعطیلی و زیان دهی کشاند که نتیجه آن در اختلاف 2.5 درصدی بیکاری اصفهان و کشور کاملاً هویدا است.

فولادسازان کشور در رکود بی سابقه سال گذشته با امید به آینده ای بهتر، تمام تلاش خود را به حفظ ظرفیت تولید و عدم تعدیل نیرو متمرکز کردند. اما با این حال، بیش از 1.5 میلیون تن فولاد در انبارها ذخیره شد و طرح های حمایتی دولت در سایر صنایع ازجمله خودرو، در صنعت فولاد اجرایی نشد تا شرکت های فولادی متحمل هزینه های سنگین و زیان های قابل توجه شوند.

**حاشیه سازی واردکنندگان و مرور چند آمار رسمی
گسترش مشکل فروش فولاد داخلی در رقابت با فولادهای ارزان و بی کیفیت چینی، کار را به جایی رساند که پس از مدت پیگیری انجمن فولادسازان، بالاخره تعرفه واردات این محصول به 25 درصد افزایش یابد و این در حالی بود که به گفته کارشناسان صنعت فولاد، قیمت شکنی چینی ها حداقل با تعرفه 40 درصدی قابل جبران است.
با این حال، حتی این افزایش تعرفه نیز مورد انتقاد برخی گروه ها و واردکنندگان قرار گرفت و حتی برخی اصناف از جمله صنف تولیدکنندگان لوله، فولاد مبارکه اصفهان را به اتهام گران فروشی به داخل و صادرات محصولات تهدید به شکایت کردند.

این ادعا در حالی صورت گرفته که مبنای قیمت گذاری محصولات فولاد مبارکه و سایر فولادسازان بزرگ کشور، بورس کالا و عرضه و تقاضای موجود در این بازار است و تلاش شده با انتقال عرضه محصولات به بورس کالا و فروش آن به مصرف کنندگان واقعی، واسطه گری در این بازار حذف شود. از سال 1384 تاکنون، بیش از 36 میلیون تن محصول فولاد مبارکه در این بازار مورد معامله قرارگرفته است.

بر همین اساس در سال گذشته به دنبال کاهش تقاضای مؤثر در بورس کالا، قیمت فولاد روند نزولی به خود گرفت و حدود 16 درصد کاهش یافت. به دنبال افزایش قیمت های جهانی در سال جدید، مکانیسم بازار از طریق رشد نسبی تقاضا در داخل سبب اندکی افزایش در قیمت ها شد.
با این حال با توجه به اینکه هم چنان بازار داخل وارد فاز رونق کامل نشده، قیمت های فولاد کماکان 7 تا 10 درصد پایین تر از قیمت های سال 93 است که بدین ترتیب ادعای افزایش ناگهانی 65 درصدی قیمت ورق داخلی از سوی برخی افراد قویاً از واقعیت به دور است.

**واردات بی رویه این بار در صنعت فولاد
در این رابطه، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اظهار کرد: طی سال های اخیر روند کاهش مصرف در بازار داخل به سبب رکود در بخش های محرک مصرف فولاد کشور به طور مستمر ادامه داشته است، به طوری که مصرف محصولات فولادی تخت از 11.5 میلیون تن در سال 89 به حدود 8.5 میلیون تن تقلیل یافت.
وی افزود: علاوه بر این، روند افزایشی واردات محصولات فولادی تخت به کشور، به سبب نبود پوشش تعرفه ای مناسب، طی این مدت ادامه دار بوده و واردات در سال 94 که عمدتاً در محدوده تولیدات داخلی بوده حدود 83 درصد بالاتر از دو سال قبل آن و 32 درصد بیشتر از سال 93 رشد را نشان می دهد به طوری که ورود انواع محصولات فولادی تخت به کشور، از مرز سه میلیون و هفت صد هزار تن گذشت.

محمود اکبری در ادامه می گوید: این عوامل سبب گردید تا اغلب تولیدکنندگان فولاد بالاجبار، بسیار پایین تر از ظرفیت خود فعالیت نمایند، تا جایی که در سال 94، ظرفیت بهره برداری شده شرکت های تولیدکننده محصولات فولادی تخت کشور، به حدود 53 درصد رسید و فولاد مبارکه نیز برای اولین بار کمتر از ظرفیت خود فعالیت نمود.
**خطر در کمین آینده فولاد
کاهش تولید بنگاه های بزرگی همچون فولاد مبارکه که در شرایط فعلی 45 درصد از تولید کل فولاد کشور را بر عهده دارند به طور مسلم تهدیدی برای آینده فولادی است که به زعم بسیار کارشناسان، طلایه دار اقتصاد مقاومتی در کشور بوده و در سند چشم انداز 1404، ظرفیت آن 2.5 برابر ظرفیت فعلی و به میزان 55 میلیون تن پیش بینی شده است.

چالش اصلی تولیدکنندگان فولادی در سال گذشته، عدم همسانی بهای تمام شده تولید در داخل و خارج از کشور بوده است. به این معنا که در سال گذشته قیمت سنگ آهن و انرژی در کل دنیا با کاهش مناسبی مواجه شد و تولیدکنندگان جهانی توانستند کاهش قیمت فروش محصولات خود را با کاهش بهای تمام شده جبران کنند اما این اتفاق در داخل کشور نیفتاد و افزایش قیمت حامل های انرژی، هزینه دستمزد و سایر نهادهای تولید موجب کاهش حاشیه سود شرکت های فولادی شد و توان رقابت با واردکنندگان را از آن ها سلب کرد.

**حمایت های دولتی چینی ها و دست خالی بنگاه های داخلی
بررسی مقداری واردات فولاد در سال گذشته نشان می دهد در این سال مقدار واردات از 203 هزار تن به یک میلیون و 960 هزار تن رسیده و 960 درصدی رشد را تجربه کرده است.
از دید کارشناسان صنعت فولاد، عامل اصلی این اتفاق در کنار نبود سیستم تعرفه ای مناسب و افت بهای تمام شده تولید خارجی ها، حمایت گسترده تعرفه ای دولت چین و ایجاد مشوق صادرات 17 درصدی برای صادرکنندگان فولاد است. تولیدکنندگان چینی نیز توانسته اند به پشتوانه این مشوق 17 درصدی، قیمت شکنی خود در بازار را تشدید کرده و بازار ایران را این گونه تسخیر کنند.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۷

کد مطلب: 32319

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 168 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:08

کاهش قیمت ها در بازار فولاد کماکان ادامه دارد؛

میلگرد کف قیمتی خود را شکست!

گروه صنایع معدنی >فولاد - کاهش قیمت ها در بازار فولاد کماکان ادامه دارد و از سوی دیگر ماه مبارک رمضان که تقاضا به صورت سنتی کاهش می یابد نیز در انتظار فعالان این بازار است.
میلگرد کف قیمتی خود را شکست!
به گزارش ماین نیوز، قیمت میلگرد پس از رکوردشکنی ۱۸۰۰ تومانی در پایان فروردین ماه ، تاکنون در یک فاز کاهشی نوسان کرده تا جایی که حتی با شکسته شدن کف قیمتی ۱۵۰۰ تومان به کانال ۱۴۰۰ تومانی وارد شده است.

از سوی دیگر عقب نشینی تقاضا ، ترس از کاهش بیشتر قیمت ها، تلاش فروشندگان برای حفظ مشتری به قیمت اعطای تخفیفات بیشتر ، نزدیک بودن ماه مبارک رمضان به عنوان زمانی برای کاهش سنتی تقاضا و همچنین کاهش قیمت های جهانی ، مواردی است که به افت بیشتر نرخ در بازار داخلی دامن زده و می تواند شرایط سخت تری را به همراه آورد.
نکته مهم در عقب نشینی قیمتی در روزهای اخیر را باید همگام شدن تمامی مصنوعات فولادی را روند کاهشی قیمت ها دانست زیرا به جز میلگرد، تیرآهن ، ورق فولادی ، کلاف و حتی شمش نیز افت نرخ داشته که نشان دهنده وخامت اوضاع و همچنین استمرار روند کاهشی قیمت هاست.
نکته دیگری که بر بازار فولاد تأثیر گذارده را باید در قیمت های جهانی دانست زیرا رشد قیمت ها در بازار داخلی با اهرم جهش بهای جهانی محقق شد. از سوی دیگر برخی واقعیت های بازار فولاد از خروج سرمایه ها از این بازار پس از رکوردهای قیمتی خبر می دهد که می تواند وضعیت سخت تری را به همراه آورد هرچند که هم اکنون نیز ضعف نقدینگی در کنار افت روز افزون تقاضا نقش پاشنه آشیل بازار را بازی می کند.
با توجه به این موارد هنوز نمی توان در خصوص دورنمای بازار فولاد اظهارنظر قاطعی داشت زیرا روند کاهشی قدرتمند پیشین باز هم ادامه داشته و قیمت های جهانی فولاد و سنگ آهن نیز در حال تضعیف است. در هر حال با توجه به کاهش شتاب افت قیمت ها شاید بتوان به دورنمای بازار تا قبل از ماه مبارک رمضان امیدوار بود.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۹

کد مطلب: 32320

توصيه مطلب

۰

مرجع : سايت خبری اقتصادنیوز

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 169 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:08

ناشناخته‌ماندن یک‌سوم منابع‌معدنی استان سمنان

گروه معادن - استاندار سمنان از عدم شناسایی بیش از۳۰ درصد منابع معدنی در این استان خبر داد.
ناشناخته‌ماندن یک‌سوم منابع‌معدنی استان سمنان
به گزارش ماین نیوز، محمدرضا خباز در کارگروه اقتصادی این استان در سالن مدیریت بجران استانداری اظهار کرد: شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی و معدنی و استخراج اصولی آنها زمینه اشتغال پایدار در استان سمنان را فراهم خواهد کرد.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان از وجود حدود ۵۲۰ معدن فعال در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: استان سمنان حدود سه میلیارد تن ذخایر معدنی زمین‌شناسی دارد.

وی از وجود ۴۰ نوع ماده معدنی شناخته شده در سطح این استان خبر داد و تصریح کرد: حجم ذخایر معدنی قطعی در این استان بیش از ۳۲۸ میلیون تن برآور شده است.

وی با اشاره به فعالیت زیرظرفیت در بسیاری از واحدهای تولیدی در این استان افزود: هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ واحد تولیدی در استان سمنان به دلیل مشکلات مالی و بانکی غیرفعال هستند که باید برنامه‌های اقتصادی مناسبی برای رفع مشکلات آنها صورت گیرد.

استاندار سمنان با بیان این که در سال گذشته تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران استان سمنان نسبت به استان‌های دیگر کم‌ترین تسهیلات بانکی را دریافت کردند، به کمبود نقدینگی در واحدهای تولید اشاره کرد و افزود: ارایه تسهیلات کم‌بهره به واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و غیرفعال استان زمینه بهبود فضای کسب و کار در استان را فراهم خواهد کرد.

این مقام ارشد اجرایی با اشاره به سرمایه‌گذاری برخی واحدهای این استان در خارج از استان، تصریح کرد: ۱۲۳شرکت و کارخانه تولیدی فعال در استان سمنان، سرمایه‌هایشان را در بانک‌های خارج از استان سرمایه‌گذاری می‌کنند لذا استانداری سمنان هیچ‌گونه تسهیلاتی رابرای این شرکت‌ها در نظر نخواهد گرفت.

وی با اذعان به اینکه زمینه رشد اقتصادی ارایه آمار شفاف برای برنامه‌ریزی دقیق اقتصادی است گفت: متاسفانه در حال حاضر آمارهای دقیق اقتصادی از میزان رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی در استان وجود ندارد .

خباز اظهار کرد: باید مصوبات کارگروه اقتصادی به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد و به صورت آزمون و خطا برای رسیدن به اقتصاد پایدار در استان گام برداریم.

وی اهدا زمین‌های متروکه برای ساخت و ساز واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک‌های سمنان را کار مهم و ارزشمندی ارزیابی و بر تسریع در آن تاکید کرد.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۵

کد مطلب: 32321

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 153 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:08

رشد بخش معدن در زمستان ۹۴ جهشی شد

گروه معادن - سخنگوی دولت از رشد جهشی در بخش معدن طی زمستان 94 خبر داد.
رشد بخش معدن در زمستان 94 جهشی شد
به گزارش ماین نیوز، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با ارائه گزارشی از مرکز آمار درباره وضعت شاخص اقتصادی در سه ماهه چهارم سال گذشته گفت: رشد اقتصادی برای سه ماهه چهارم سال 94 با احتساب نفت، 2 درصد و بدون احتساب نفت، 1.6 درصد بوده است که نشان می دهد مجموعه سیاست های اقتصادی کشور رشد اقتصادی را از یک به 2 درصد ارتقا داده است.

وی افزود: در گروه صنعت نیز از منفی 4.4 درصد در سه ماهه پایانی سال گذشته، به 0.6 درصد افزایش یافت. زیرشاخه های این گروه شامل «صنعت و معدن» که از منفی 1.3 درصد به سه درصد مثبت و معدن از منفی 7.3 درصد به مثبت 9.1 درصد و «استخراج نفت و گاز طبیعی» از منفی 9 درصد به 16.5 درصد بهبود یافته است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در «گروه کشاورزی» در سه ماهه سوم پارسال رشد 3.3 درصدی داشتیم که در سه ماهه چهارم به 5.5 درصد افزایش یافت. در «بخش تامین آب، برق و گاز طبیعی» نیز از منفی 1.1 درصد به 7.9 درصد و در«بخش ساختمان» از منفی 21.7 درصد به منفی 16.5 درصد رسیده ایم.

وی افزود: نیمه دوم سال 94 برای فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال به ویژه برای سیاست خروج از رکود، اقداماتی انجام خواهد شد که یکی از آنها پرداخت 75 هزار میلیارد ریال برای طرح های عمرانی و همچنین فعال شدن بانک ها برای ارائه تسهیلات برای صنایع خودرو و صنایعی است که به عنوان کالای مصرفی و بادوام تعریف شده بود.

نوبخت خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین رویکردهای ما برای رشد اقتصادی، تاثیر در اشتغالزایی است. بنابراین یکی از 12 برنامه مهم اجرای اقتصاد مقاومتی که برای امسال تعریف شده «ارتقای تولید ملی» است. طبق این برنامه، به 7 هزار و 500 واحد تولیدی در سراسر کشور که از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، برای فعال شدن باید به آنها تسهیلات داده شود.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۸

کد مطلب: 32310

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 169 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:34

بررسی نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی
به گزارش ماین نیوز، حسین هاشمی تختی با بیان اینکه جزیره هرمز از قدیم مهد تجارت منطقه بوده است، بیان داشت: جزیره هرمز یکی از مراکز مهم تجاری منطقه خلیج فارس بوده است ولی اکنون مردم این جزیره برای تامین معیشت خود در تنگنا هستند.

هاشمی تختی گفت: یکی از مسائلی که نمایندگان استان به دنبال آن هستند بحث استفاده بهینه از نیروی انسانی متخصص بومی استان هرمزگان است. معتقدیم در استان هرمزگان نیروهای متخصص باسواد و کارآمد زیادی وجود دارد لذا از این جهت به دنبال یک همگرایی هستیم که از این نیروها در سطح عالی کشور بیشتر استفاده شود. متاسفانه هرمزگان سهمی از سطوح مدیریتی در کشور ندارد.

منتخب مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: برای اقتدار نظام اسلامی ایران ما به دنبال آن هستیم که مسئولان بالادستی نگاهشان را به سمت نیروهای متخصص و فرهیخته این استان بیشتر معطوف کنند و از ظرفیت های استان هرمزگان در دولت به نحو شایسته و مطلوبی استفاده شود.

هاشمی تختی با اشاره به وضعیت ۶۰۰کارگر شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزآل گفت: همه ما روی نحوه واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی که در راستای اصل ۴۴قانون اساسی انجام شد، حرفی نداریم بلکه باید همه در راستای محقق شدن منویات مقام معظم رهبری در خصوص تحقق صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی تلاش کنیم.

هاشمی تختی بیان داشت: واگذاری آلومینیوم باید به شکلی صورت بگیرد که حقوق دولت و مردم تضییع نشود. در نوع واگذاری و نحوه واگذاری این شرکت حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. دستگاه های نظارتی کشور اعم از سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات در حال پیگیری هستند.

وی عنوان کرد: در خصوص هئیت داوری تشکیکاتی صورت گرفته که درخواست داریم تا براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، دادگاه ها و دادسرها بررسی موشکافانه ای داشته باشند. تصمیم نهایی دادگاه صالحه قابل اجرا و قابل احترام است.

وی با تاکید بر حفظ حق و حقوق کارکنان مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل خاطرنشان کرد: آنچه انتظار می رود که بعد از واگذاری صنایع به بخش خصوصی نیروی انسانی موجود در آن متضرر و بیکار نشوند.

منتخب مردم حوزه انتخابیه مرکز استان هرمزگان اظهار داشت: نباید اجازه بدهیم جوانان بیکار شوند انتظار داریم صنایع مانند آلومینیوم المهدی، هرمزال و فولاد هرمزگان در استان توسعه پیدا کنند و تولیدات خودشان را افزایش دهند تا جایی که بتوانیم نیروی جدید را مشغول به کار کنند نه اینکه با پدیده تعدیل و اخراج نیرو روبرو شویم.

هاشمی تختی گفت: انتظار ما از دولت و خریدار این است که نیروهای موجود در این شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال حفظ شوند و حقوق آنها در بحث سختی شغل و زیان آور مدنظر شرکت قرار بگیرد.

وی ابراز داشت: برای حفظ نیروهای مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال و تامین منافع خریدار و چرخش چرخ های کارخانه آمادگی هرگونه همکاری را با آنها داریم. به شرط آنکه نیروهای موجود در آن حفظ شود و ار ظرفیت آنها در حد مطلوب استفاده شود.

هاشمی تختی در خصوص جزیره هرمز بیان داشت: با توجه به اینکه هرمز خود معروف به جزیره الشهداست و مردم این جزیره حق بر گردن کشور دارند و به هر نحوه ای که شده است مشکلات آنها را برطرف خواهیم کرد.

منتخب مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: کمیته ای تحت عنوان کمیته توسعه و عمران هرمز راه اندازی خواهد شد و با استفاده از استعدادها و ظرفیت های موجود در این جزیره در بحث گردشگری و در بحث ارتقا سطح علمی تلاش خواهیم کرد. برای اینکه فرصت های شغلی مناسبی ایجاد کنیم باید برنامه ریزی مناسب صورت بگیرد.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 151 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:34

چشم انداز مبهم بازار مس؛

سمت و سوی فلز سرخ کجاست؟

گروه معادن >مس - کارخانه آلمانی تولید مس آروبیس (Aurubis)، اعلام کرده است که پریمیوم مس کاتدی (هزینه تبدیل مس به کاتد مس) خود را از نرخ سال ۲۰۱۵ خود، یعنی ۱۱۰ دلار بر تن بر روی قیمت مس در بورس فلزات لندن، به ۹۲ دلار بر تن در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ کاهش خواهد داد.
سمت و سوی فلز سرخ کجاست؟
به گزارش ماین نیوز، این حرکت از سوی آروبیس، ممکن است کاهش حق پریمیوم مشابهی را در کودلکوی شیلی نیز سبب شود. کودلکو بزرگترین تولید کننده مس در جهان است. پریمیوم اروپای کودلکو بیش از پریمیوم آروبیس در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بوده است.

افت تقاضا در چین، که مصرف کننده حدود ۴۵ درصد از مس جهان است، سبب نگرانی هایی شده است. قیمت معاملات سه ماهه مس در بورس فلزات لندن، در حال حاضر روی پایه ۵,۲۵۰ دلار بر تن ایستاده است که ۱۶ درصد کمتر از سال گذشته است.
از سوی دیگر گروه بین المللی تحقیقات مس (ICSG) میزان پیش بینی خود را از میزان تقاضای جهانی در نیمه دوم سال ۲۰۱۶، تغییر داده است و به جای ۰.۶ درصد رشد، اکنون انتظار ۱.۲ درصد کاهش را دارد و دلیل آن نیز کاهش سرعت رشد اقتصادی در چین است.

کاهش شدید در تولید مس
اکنون که گروه بین المللی تحقیقات مس،علیرغم کاهش برآورد خود از حجم تقاضای چین به فلز مس، تخمین خود را از میزان تولید مازاد کاهش داده است و پیش بینی کسری تولید در سال آینده را دارد، می توان گفت که در بخش عرضه مس، اتفاقات جدی باید روی داده باشد.

این شرکت همچنین میزان برآورد خود را از رشد استخراج مس در سال گذشته، از ۴.۴ درصد در ماه آوریل به ۱.۲ درصد کاهش داده است و همچنین رشد استخراج مس را در اواخر سال ۲۰۱۶، به جای ۵.۱ درصد برابر ۴.۲ درصد تخمین می زند.
از ابتدای سال تا کنون، تولیدکنندگان اصلی مس همچون بی اچ پی بیلیتون و ریوتینتو کاهش چشمگیری در تولیدات مس خود داشته اند.

همچنین معادن بسیاری به دلایل مختلف مانند اعتصاب کارگران، نا مساعد بودن شرایط آب و هوایی و یا کمبود برق، ناچار به کاهش یا توقف تولید خود شده اند.
رشد تولید مس پالایش یافته به مراتب قابل پیش بینی تر از رشد استخراج مس در معادن است چراکه وابستگی کمتری به محیط زیست و مسایل مرتبط با معدن دارد.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۲

کد مطلب: 32312

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 142 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:34

نیاز کشور به ۱۰۰هزار تن الکترود گرافیتی تا افق ۱۴۰۴

گروه صنایع معدنی >فولاد - الکترود گرافیتی، قطعه‌ای است که برای انتقال جریان بالای الکتریسیته به کوره‌های قوس الکتریکی به منظور ذوب شارژ فلزی استفاده می‌شود و این قطعه در کارخانه‌هایی که با روش قوس الکتریکی فعالیت می‌کنند، کاربرد دارد.
نیاز کشور به ۱۰۰هزار تن الکترود گرافیتی تا افق ۱۴۰۴
به گزارش ماین نیوز، آنطور که بسیاری از کارشناسان می‌گویند نیاز سالانه کشور به این قطعه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن است و با توجه به اهداف صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ حدود ۹۰ تا ۱۰۰هزار تن الکترود گرافیتی موردنیاز است این درحالی است که بیشتر نیاز صنعت فولاد به الکترود گرافیتی از کشورهای خارجی تامین می‌شود.

بومی‌سازی الکترود گرافیتی
در همین حال یک کارشناس صنعت فولاد اظهار کرد: الکترود گرافیتی یکی از اقلام استراتژیک در صنعت فولاد است و تولیدکنندگانی که به روش قوس‌الکتریکی فولاد تولید می‌کنند از این قطعه استفاده می‌کنند. نصیرالدین ضوئی تصریح کرد: الکترود گرافیتی از خانواده کربن مانند زغال‌سنگ و الماس است و در بسیاری از صنایع ازجمله موتورهای ساده الکتریکی تا صنایع فولادی استفاده می‌شود؛ در واقع الکترود گرافیتی قطعه‌ای است که جریان برق را با قدرت زیاد و با حداقل مقاومت عبور می‌دهد و از خورندگی کمی برخوردار است. ضوئی خاطرنشان کرد: زمینه مصرف الکترود گرافیتی در کوره‌های قوس الکتریکی است و برای انتقال جریان الکتریسیته بالا به کوره‌های قوس الکتریکی به منظور ذوب شارژ فلزی استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه الکترود گرافیتی از کشورهای خارجی وارد می‌شود، گفت: انحصار تولید الکترود گرافیتی در دست چند کشور است و در حال حاضر بیشتر از کشورهای روسیه، هند و چین وارد کشور می‌شود. این کارشناس صنعت فولاد اذعان کرد: درحال حاضر این قطعه در داخل تولید نمی‌شود و تنها یک مجموعه در منطقه اردکان به منظور تولید الکترود گرافیتی وجود دارد که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. ضوئی عنوان کرد: قیمت وارداتی الکترود گرافیتی به‌طور تقریبی ۳ برابر قیمت تمام‌شده تولید آن در ایران است و در صورتی که درکشور اقدام به تولید آن شود از هزینه‌های اضافی برای تامین آن جلوگیری‌شده، وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی نیز از بین می‌رود و می‌توان بازارهای صادراتی با ارزش‌افزوده بالایی را به‌دست آوریم. این کارشناس صنعت فولاد گفت: الکترود گرافیتی به‌عنوان یکی از صنایع استراتژیک در صنعت فولاد کشور به‌شمار می‌رود از این‌رو باید برای داخلی‌سازی آن اقدامات لازم انجام شده و روی این صنعت سرمایه‌گذاری زیادی انجام شود در غیراین صورت، وابستگی به این محصول می‌تواند به یک گلوگاه در صنعت فولاد کشور تبدیل شود. وی ادامه داد: با توجه به وضعیت صنعت فولاد کشور، سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰هزار تن الکترود گرافیتی مورد نیاز است که با توجه به طرح چشم‌انداز ۱۴۰۴ فولاد کشور، به ۹۰ تا ۱۰۰هزار تن الکترود گرافیتی مورد نیاز است و این حجم بالا از مصرف نیازمند سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار خارجی است. ضوئی افزود: دانش فنی و نوع فناوری در این حوزه بسیار مهم و ارزشمند است و باید این دانش به کشور انتقال داده شده و بومی‌سازی شود.

کاربرد الکترود گرافیتی در کوره‌های قوس الکتریکی
رضا زائرحیدری، کارشناس صنعت فولاد نیز درباره قطعه الکترود گرافیتی گفت: ایران بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان از طریق فرآیند احیای مستقیم است و این قطعه در کارخانه‌هایی که با کوره‌های قوس الکتریکی فعالیت می‌کنند، کاربرد دارد. زائرحیدری اظهار کرد: در کوره‌های قوس‌الکتریکی از الکترود گرافیتی برای ایجاد قوس استفاده می‌شود؛ گرافیت و الماس از نظر شیمیایی خیلی نزدیک به هم هستند اما گرافیت بر خلاف الماس هدایت‌کننده جریان الکتریسیته است. وی عنوان کرد: الکترود گرافیتی از کشور هند وارد می‌شود که البته یک پروژه نیز از سال ۱۳۸۱ در اردکان کلنگ خورده که بعد از تحریم‌ها اجرای آن تسریع شده و احتمالا به زودی نخستین الکترودهای داخلی تولید می‌شود. آنطور که این کارشناس صنعت فولاد می‌گوید نیاز واقعی ایران با فرض ۵۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در سال، حدود ۹۰هزار تن است یعنی کارخانه اردکان با تولید کامل می‌تواند نیاز فعلی ایران را تامین کند اما ظرفیت آن برای طرح‌های توسعه فولاد کافی نخواهد بود.

طرح تولید الکترود گرافیتی در کشور
به منظور تولید الکترود گرافیتی در کشور یک کارخانه در اردکان احداث شده و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده اما با بهره‌برداری از واحد تولیدی الکترود گرافیتی اردکان وابستگی کشور به تامین‌کنندگان خارجی از بین می‌رود. چندی پیش ابوالقاسم مختاری، مجری طرح الکترود گرافیتی اردکان به طرح تولید الکترود گرافیتی در کشور اشاره کرده و گفته کنسرسیومی متشکل از شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و بانک صنعت و معدن برای احداث این کارخانه تشکیل شد اما در اجرا به مشکلاتی برخورد کرد و تا سال ۱۳۸۰ به تعویق افتاد تا اینکه در این سال، شرکت ملی فولاد این اقدام را به‌دست گرفت و در سال ۱۳۸۱ موافقتنامه‌های اجرای این طرح با سازمان برنامه و بودجه رد و بدل شد. آنطور که مختاری گفته در سال ۱۳۸۲ زمین آن در ۱۵ کیلومتری اردکان یزد انتخاب شد و در سال ۱۳۸۳ مناقصه بین‌المللی برای انتخاب پیمانکار برگزار و شرکت «ایریتک» با مشارکت شرکت «ایراسکو» برنده مناقصه شد. به گفته وی تامین مالی این قرارداد ابتدا قرار بود از طریق فاینانس به وسیله کنسرسیومی از بانک‌های اروپایی (فرانسه، ایتالیا و بلژیک ) برای ساخت کارخانه الکترود گرافیتی اردکان انجام شود و حتی تا مرحله ال‌سی غیرفعال یعنی یک مرحله قبل از اجرایی کردن ال‌سی پیش رفت اما با تغییر دولت و افزایش تحریم‌ها و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران و انصراف بیمه ایتالیا از پوشش بیمه قرارداد، بانک‌های اروپایی از فاینانس کردن این پروژه منصرف شدند. مجری طرح الکترود گرافیتی اردکان تصریح کرده است از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ نیز به‌طور تقریبی اقدامات و کارهای جانبی این کارخانه مانند احداث ساختمان‌های اداری و خدماتی و تامین زیرساخت‌ها انجام و در سال ۱۳۹۱ طرح الکترود گرافیتی اردکان از شرکت ملی فولاد به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منتقل شد تا امور اجرایی آن با سرعت بیشتری پیش برود. به گفته مختاری نخستین سری تجهیزات کارخانه الکترود گرافیتی (طرح استراتژیک صنعت فولاد وارد سایت کارخانه اردکان شد و این طرح به مدت ۱۰ سال با رکود روبه‌رو شده بود که در دولت جدید جان تازه‌ای گرفته و با افتتاح آن آخرین حلقه وابستگی صنعت فولاد به خارج از کشور قطع می‌شود. وی عنوان کرده است محموله‌هایی که وارد سایت کارخانه شده تجهیزات اصلی کارخانه بوده و ارزش آن حدود ۱/۲ میلیون یورو است و با آغاز بهره‌برداری از این طرح ۶۸۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به‌کار می‌شوند و سالانه ۳۰هزار تن الکترود گرافیتی در فاز نخست و ۴۵هزار تن در فاز دوم تولید خواهد شد. بنابر اظهارات مجری طرح الکترود گرافیتی اردکان هم‌اکنون ۲۰ درصد تجهیزات مورد نیاز این کارخانه که یک کارگاه از ۶ کارگاه این کارخانه را تامین می‌کند و شامل ۱۴ کانتینر است وارد سایت ایران شده و ۲ کانتینر دیگر در مسیر ایران است و به زودی می‌رسد، تامین تجهیزات ۵ کارگاه دیگر نیز تنها معطل تامین منابع مالی است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۶ این کارخانه به تولید برسد.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۲

کد مطلب: 32305

توصيه مطلب

۰

مرجع : روزنامه گسترش صمت

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 170 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:11

تولید فولاد ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی به رقم ۳۶ میلیون تن می رسد

گروه صنایع معدنی >فولاد - در حال حاضر چین بوده که ۴۴٫۳ درصد از تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۱۰ را برعهده داشت و حال در مقایسه ای در زمینه میزان تولید فولاد ایران و چین باید گفت تولید فولاد ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی به رقم ۳۶ میلیون تن می رسد.
تولید فولاد ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی به رقم ۳۶ میلیون تن می رسد
به گزارش ماین نیوز، فولاد پر مصرف ترین فلز صنعتی است و مصرفش پیوسته افزایش می یابد. امروزه تولید فولاد جهان نزدیک به هزار و سیصد میلیون تن در سال است.

گفته می شود فولاد سازی از هندوستان به ایران آمده است، زیرا در دوران باستان، فولاد هندی بنام بوده است. فولاد چند جوشی است. برای ساختن فولاد، کربن آهن خامِ سفید را می سوزانند، تا از۵/۳ تا ۶ درصد به ۲/۰ تا ۵/۱ درصد وزنش کاهش یابد، عنصر های دیگر را در آن اندازه می کنند تا فولاد خواسته شده ساخته شود.

بنابراین گزارش، در سال ۲۰۱۰، مجموع تولید فولاد خام جهان ۱،۴۱۳٫۶ میلیون تن متریک بود که بزرگترین تولید کننده فولاد در حال حاضر چین بوده که ۴۴٫۳ درصد از تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۱۰ را بر عهده داشت. در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، تولید فولاد در اکثر کشورهای به عنوان رکود اقتصادی جهانی کاهش یافت و در سال ۲۰۱۰ شروع به افزایش کرد. کشورمان در بررسی هایی انجام شده در سال 2010 در مقام هفدهم برای تولید فولاد قرار داشت. در حال حاضر نیز موسسه جهانی ورلد استیل دینامیکز در بررسی مقایسه ای اقتصاد ایران و چین با تکیه بر صنعت فولاد نوشت: ایران تا سال 2025 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن تولید فولاد را برنامه ریزی کرده، در حالی که چین اکنون 52 درصد تولید جهانی این فلز را در اختیار دارد.

این گزارش می افزاید: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به نقل از موسسه جهانی ورلد استیل دینامیکز نوشته است: این موسسه تولید جهانی فولاد را یک میلیارد و 600 میلیون تن اعلام کرده و به نقل از ایمیدرو نوشته است: اکنون تولید فولاد در ایران16 میلیون تن است و این میزان بر پایه برنامه ریزی ها تا سال 2025 میلادی (1404 خورشیدی) به سطح 55 میلیون تن می رسد که در صورت درستی پیش بینی ها، تولید فولاد ایران از نرخ رشد مرکب سالیانه 13.1 درصدی برخوردار می شود. تولید فولاد ایران تا سال 2025 میلادی به رقم 36 میلیون تن می رسد که در این صورت رشد 8.5 درصدی را تجربه می کند. این در حالی است که تولید فولاد چین در سال 2000 میلادی (1379) نزدیک 129 میلیون تن بود که این رقم در سال 2014 میلادی (1393)، نرخ رشد مرکب سالیانه 11.2 درصدی را تجربه کرد. بنابراین اکنون سهم صنعت فولاد چین از تولید جهانی به رقم 52 درصد رسیده است و 60 درصد تولید کوره های جهان نیز به این کشور اختصاص دارد.

بر پایه ارزیابی این موسسه تولید جهانی فولاد در سال 2025 میلادی ممکن است نسبت به سال 2015 بدون تغییر باشد اما بازار صادراتی فولاد از لحاظ قیمت، دست کم در 6 تا 10 سال آینده رقابتی خواهد بود و فولادسازان ایرانی با دشواری های بسیاری مانند کمبود سرمایه و حاشیه سود پایین روبرویند و به نظر می رسد پیش بینی های صورت گرفته از آمار تولید فولاد کمی دور از ذهن باشد. توسعه اقتصادی ایران در دهه آینده به همراه آنچه در چین در 15 سال گذشته به وقوع پیوسته، بیانگر تئوری اقتصادی «بنیادگرایی سرمایه» است. مطابق این تئوری مخارج سرمایه ای و ساخت و ساز، محرک رشد اقتصادی تلقی می شوند و همچنین اقتصاد هنگامی با رشد قابل توجهی همراه می شود که سهم سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در GDP رو به افزایش نهد و نرخ رشد سالیانه DGP به چهار درصد یا بیشتر بالغ شود. در ایران کارایی و بهره وری تولید پایین است اما در چین به دلیل وجود گروه های اقتصادی بسیار که بر تولید محصولات مشابه تاکید دارند، بهره وری و فناوری تولید در بخش های تجهیزات الکترونیکی، منسوجات، کالاهای مصرفی و...، بالا ارزیابی می شود. به نظر می رسد ایران در مقایسه با چین به طور میانگین استانداردهای به مراتب بالاتری برای زندگی دارد اما چین در حال ایجاد یک امپراتوری استعماری مالی جهانی است و بتازگی نیز بانک توسعه آسیایی را راه اندازی کرده است.

یاداور می شود: چین صادرکننده بزرگ محصولات ساخته شده است و صادرات محصولات تولیدی این کشور در سال گذشته میلادی به 4.2 تریلیون دلار رسید که این رقم در ایران به استثنای صادرات نفت، کمتر از یکصد میلیارد دلار است. ایران 80 میلیون نفر جمعیت دارد اما چین نزدیک به یک میلیارد و 400 میلیون نفر را در خود جای داده است. نرخ رشد سالیانه جمعیت در ایران 1.5 درصد اعلام شده که این نرخ در بزرگ ترین کشور آسیای جنوب شرقی نزدیک به صفر درصد است.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۵

کد مطلب: 32306

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 173 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:11

۱۱ فرصت سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان کردستان

گروه معادن - مرکز پژوهش های مجلس، 11 فرصت سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان کردستان را تشریح کرد.
11 فرصت سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان کردستان
به گزارش ماین نیوز، مرکز پژوهش های مجلس در گزارش اخیر خود تحت عنوان «مطالعات پیش امکان سنجی برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استان کردستان در بخش معدن و صنایع معدنی» آورده است: وجود ذخایر قابل توجه معدنی (سنگ های تزئینی با تنوع فراوان در رنگ به عنوان یکی از شاخص ترین منابع معدنی منطقه) در این استان و برخورداری از 230 کیلومتر مرز مشترک با عراق و نزدیکی به اروپا برای صادرات زمینی، شرایط مناسبی را برای ایجاد سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی فراهم کرده است.

>برخی فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان کردستان شامل «ایجاد واحدهای تولیدی شمش روی»، «ایجاد کارخانجات جدید سیمان»، «ایجاد کارخانجات جدید آهن و فولاد»، «سرمایه گذاری در استخراج و فرآوری دولومیت»، «سرمایه گذاری در استخراج و فرآوری باریت»، «سرمایه گذاری در استخراج و فرآوری خاک طلا»، «ایجاد واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی نسوز»، «تولید سنگ های ساختمان با کیفیت مطلوب و پیشرفته»، «ایجاد کارخانجات جدید تولید فروآلیاژها»، «سرمایه گذاری در صنایع تولید پوکه معدنی» و «سرمایه گذاری در سنگ های تزئینی و آنتیک» است.

براساس آمار رسمی دریافت شده از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، در سال 94، 191 معدن فعال فعالیت معدنکاری داشته اند که در این معادن 1209 نفر به کار اشتغال داشته اند. معادن فعال استان کردستان اغلب از نوع معادن غیرفلزی محسوب می شوند. در این میان، سنگ لاشه با 72، مرمریت و سنگ مرمر با 30 و پوکه معدنی با 14 معدن، از بیشترین فراوانی معادن در حال فعالیت استان کردستان به شمار می روند.

بر اساس این گزارش، وجود یک معدن طلا در این استان توانسته به تنهایی ضمن ایجاد 180 شغل، ارزش تولیدات خود را به 840 میلیون ریال برساند. میزان استخراج واقعی معادن استان در سال مذکور (طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مذکور)6332 هزار تن بود. همچنین نسبت استخراج واقعی به ذخایر معدنی برای کل معادن استان 1.57 درصد و متوسط تولید سرانه معادن 2920.8 تن با ارزشی معادل 184.8 هزار ریال بوده است.

معادن مهم استان کردستان مشتمل بر سنگ آهک، سنگ لاشه، مرمریت، طلا، سنگ آهن، پوزولان، پوکه معدنی، مرمریت قرمز، سنگ گچ، سنگ مرمر و غیره است.
همچنین در این استان، 255 کارگاه صنایع معدنی با 4243 نفر شاغل فعال است. ارزش داده های فعالیت های صنایع معدنی استان، 3 میلیون و 503 هزار و 86میلیون ریال، ارزش ستانده فعالیت های صنایع معدنی یک میلیون 264 هزار و 895 میلیون ریال و ارزش افزوده فعالیت های صنایع معدنی 824 هزار و 830 میلیون ریال ذکر شده است. شاخص بهره وری کار برای فعالیت های صنایع معدنی نیز 445.6 میلیون ریال- نفر بوده است.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۹

کد مطلب: 32307

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 188 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:11

ملک مطرح کرد:

مهمترین بندر کشور فاقد پایانه حمل مواد معدنی

دولت در نرخ‌گذاری حوزه حمل و نقل دخالت نکند

گروه معادن - رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران گفت: تمام بخش‌های حمل و نقل کشور دچار عقب ماندگی است.
مهمترین بندر کشور فاقد پایانه حمل مواد معدنی
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، امید ملک در نشست تخصصی مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی با کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با موضوع نقش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در قیمت‌گذاری محصولات معدنی اظهار کرد: با توجه به اهمیت بسیار بالای حمل و نقل در کشور اما این بخش مغفول مانده و شاهد عقب‌افتادگی در تمامی بخش‌ها هستیم.

وی افزود: متاسفانه در مهمترین بندر کشور یعنی بندر شهید رجایی، پایانه حمل مواد معدنی در اختیار نداریم در حالی که این بندر جزو آلوده‌ترین نقاط کشور است.

ملک با بیان این موضوع که باید در مسیر توسعه صنعت حمل و نقل حرکتی خردمندانه داشت، بیان کرد: ما اهداف بسیاری را در نظر داریم که برای رسیدن به آن نیازمند توسعه حمل و نقل در کشور هستیم. به عنوان مثال در نظر داریم میلیون‌ها تن از مواد معدنی افغانستان را از راه چابهار وارد مسیرهای بین‌المللی کنیم در حالی که برای حمل مواد معدنی خود با مشکل همراه هستیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران اظهار کرد: باید سیستم پایانه در بنادر ایجاد شود. از سوی دیگر نرخ‌گذاری نباید از سوی دولت انجام شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم نتیایج خوبی برای توسعه صنعت حمل و نقل از این نشست به دست آید.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۴

کد مطلب: 32300

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 158 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 8:44

تحلیل وضعیت بازار فولاد جهان در نشست با مدیر بازرگانی و فروش شرکت CRU انگلستان

گروه صنایع معدنی >فولاد - با توجه به جایگاه شرکت CRU انگلستان در زمینه مشاوره و تحلیل بازار فولاد، با هماهنگی واحد مهندسی صنایع ، مدیر بازرگانی و فروش این شرکت با حضور در شرکت فولاد مبارکه در نشستی با معاونین و مدیران به تحلیل بازارهای فولادی پرداخت.
تحلیل وضعیت بازار فولاد جهان در نشست با مدیر بازرگانی و فروش شرکت CRU انگلستان
به گزارش ماین نیوز، در این نشست نیکلاس جیمز کولیر، مدیر بازرگانی و فروش شرکت CRU انگلیس ضمن ابراز خرسندی از هماهنگی بعمل آمده برای بازدید از نواحی تولیدی شرکت فولاد مبارکه ، این شرکت را یک شرکت با تکنولوژی مطلوب و به روز توصیف نمود و گفت: با مطالعات و بررسیهای انجامشده در شرکتCRU، پیشبینی می شود اوضاع فولاد در آینده رو به رشد خواهد بود و تولید فولاد چین نیز با کنترل و منطق مطلوبی ادامه خواهد یافت و با ایجاد تناسب بین قیمت سنگ آهن و قراضه، قیمتها واقعی تر شده و نوید این وجود دارد که با تغییرات پیشبینی شده در بازار تولید و مصرف فولاد جهان، وضعیت شرکت های فولادی در خاورمیانه و ایران نیز رو به بهبود و ثبات خواهد بود، ضمن اینکه به دلیل تغییرات در حوزه قیمت سنگ آهن و قراضه، در آینده پیش بینی می شود که تولید فولاد کشور چین در مسیر تغییر تکنولوژی از کوره بلند به کوره قوس قرار خواهد گرفت.

بررسی وضعیت فعلی صنعت فولاد چین و اهمیت توجه به آن ، بررسی و پیش بینی وضعیت آینده و صادرات فولاد چین ، مقایسه هزینه های تولید فولاد در چین و سایر کشورهای رقیب، مقایسه تولید فولاد به روش کوره بلند و روش قوس الکتریکی، وضعیت تولید و قیمت کلاف گرم در دنیا، توسعه فولاد در منطقه و خاورمیانه، بررسی وضعیت فعلی و پیش بینی رفتار بازار سنگ آهن و همچنین ارائه آمار و ارقام پیرامون بهینه کاوی در بهره وری نیروی انسانی، هزینه ها و تعمیرات در شرکت های مختلف از دیگر مواردی بود که توسط مدیر بازرگانی و فروش شرکت CRU انگلیس مورد بررسی قرارگرفت.

در نشست اختصاصی مدیر بازرگانی و فروش شرکت CRU با نمایندگان واحدهای مهندسی صنایع، برنامه ریزی خرید، تحقیقات بازار، برنامه ریزی جامع و سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه و مهندسی کارخانه ضمن بررسی خدمات قابل ارائه توسط شرکت CRU و بیان انتظارات هر واحد از گزارشات شرکت CRU، مقرر شد نمونه گزارشات قابل ارائه و تهیه شده توسط CRU در اختیار واحدهای مریوطه قرارگیرد.
گفتنی است شرکت CRU یک شرکت مشاورهای خصوصی است که بر روی فلزات، معادن و مواد شیمیایی تمرکز دارد این شرکت در سال 1969 در شهر لندن تأسیس شد و دارای دفاتر متعددی در نقاط مختلف جهان از جمله چین، آمریکا، استرالیا، برزیل و... می باشد.
حوزه تمرکز گزارشات این شرکت شامل طیف وسیعی از محصولات میباشد که در آن به تجزیه و تحلیل بازار، نوسانات قیمت و سایر شاخص ها در 24 بخش صنعت و معدن میپردازد وگزارشات آن در دوره های مختلف برای حوزه هدف ارسال می گردد.

نتایج حاصل از گزارشات و تحلیل داده ها، نه تنها به وضعیت کنونی حوزه های اشاره شده می پردازد بلکه چشم انداز و شرایط بازار را با سناریوهای مختلف برای آینده پیش بینی می کند.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۰

کد مطلب: 32301

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 168 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 8:44

گفت‌و‌گو با معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی:

تعیین تکلیف اکتشافات ناتمام پهنه‌های معدنی در سال ۹۵

گروه اكتشاف و زمين شناسي - معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی گفت: یکی از مهمترین سیاست‌های معدنی در سال 95 باید تعیین و تکلیف پهنه‌های معدنی باشد که از سال 94 اقدامات اکتشافی در آنها ناتمام مانده است.
تعیین تکلیف اکتشافات ناتمام پهنه‌های معدنی در سال 95
به گزارش ماین نیوز، بهروز برنا اظهار کرد: رفت‌وآمد هیات‌های تجاری برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران بیانگر این است که معادن طلا، مس، سنگ‌آهن، سرب و روی و برخی خاک‌های نادر به عنوان جذابیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری معدنی در ایران خارجی‌ها راغب به سرمایه‌گذاری کرده است. از آنجا که به زودی معادن سنگ‌آهن و طلا از رکود جهانی خارج می‌شوند، می‌توان از رنگین‌کمانی که معادن ایران در اختیار خود دارند و اکثر عناصر موجود در جدول مندلیف که در کشور کشف شده‌اند حداکثر بهره را برد. چرا که می‌توان ردپایی از این عناصر در مناطق چهارگانه زمین‌شناسی کشور پیدا کرد.

او افزود: غیر از الماس و نیکل ایران دارای تمام ذخایر معدنی است و می‌تواند بخشی از هزینه‌های اکتشافی 15.6 میلیارد دلاری دنیا را برای اکتشافات معدنی ایران از سوی سرمایه گذاران خارجی جذب کند. هفت نوع ماده معدنی نظیر، سرب، روی، سنگ‌آهن، مس، اورانیوم،کروم و الماس بیشترین هزینه‌های اکتشافی دنیا را به خود اختصاص داده که با توجه به وجود انبوهی از پنج نوع ذخیره از این هفت نوع ماده معدنی در ایران، به نظر می‌رسد زمینه‌های مساعد برای جذب بخشی از این بودجه‌ها در ایران وجود دارد.

معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی بیان کرد: ایران روی کمربند مس، طلا و سنگ‌آهن دنیا قرار گرفته که آرزوی هر ملتی است چنین ذخایری را داشته باشد و بتواند از محل فعال کردن آن توسعه کشور خود را رقم بزند از این رو در شرایط پساتحریم یکی از وظایف حاکمیت این است که با شفاف سازی در قوانین و مقررات زمینه لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری در معادن آماده کند. در شرایط رکود بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در معادن به وجود آمده است چرا که معتقدم این رکود دوام نخواهد یافت و رکود در معادن مس و سنگ آهن با توجه به پیش‌بینی‌ها برای افزایش رشد اقتصادی هند و چین تا دو سال آینده به پایان خواهد رسید.

برنا با بیان اینکه تنها 10 درصد کشور تحت عملیات اکتشافی قرار گرفته و شناسایی 70 نوع ماده معدنی ایران را در جمع کشورهای معدنی دنیا قرار داده است، تصریح کرد: انجام محدود عملیات ژئوفیزیک هوایی در بخش معدن بزرگترین دغدغه بهره‌برداری معادن به‌شمار می‌رود. اگرچه در ایران در راستای توسعه عملیات ژئوفیزیک هوایی در بخش معدن برنامه‌ریزی‌هایی بسیاری صورت گرفته اما فعالان معدنی بر این باور هستند که ایران هم می‌تواند فعالیت معدنی خود را با استفاده از ژئوفیزیک هوایی گسترده‌تر از گذشته انجام دهد. زیرا عملیات ژئوفیزیک هوایی امروزه تبدیل به نقشه راهی برای صاحبان سرمایه و دولت‌ها برای شناسایی و جذب سرمایه‌‌های جدید شده است.

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی افزود: یکی از مهمترین سیاست‌های معدنی در سال 95 تعیین و تکلیف پهنه‌های معدنی است که از سال 94 اقدامات اکتشافی در آنها ناتمام مانده است. عملیات ژئوفیزیک هوایی یکی از مهمترین دغدغه‌های سال‌های گذشته بوده که طبق برنامه‌ریزی‌های دولت قرار است امسال در فعالیت‌های معدنی جایگاه آن پررنگ شود. در واقع ژئوفیزیک هوایی در اکتشافات معدنی سبب می‌شود به ذخایر پنهان و لایه اطلاعاتی قوی دست پیدا کرد.

او بیان کرد: عملیات ژئوفیزیک هوایی انجام شده در سازمان زمین‌شناسی با روش‌های مغناطیس‌سنجی و رادیومتری در مساحت چهار هزار و 347 کیلومترمربع صورت می‌گیرد. در سال جدید برای دولت عملیات ژئوفیزیک در فعالیت‌های معدنی دارای اولویت است، زیرا توانسته‌ایم با اکتشافات موضوعی ذخایر طلا و خاک‌های نادر را شناسایی کنیم بر همین اساس سازمان زمین‌شناسی پیگیر این قضیه است و درصدد است برای اکتشاف در آب‌های آزاد هم اقداماتی انجام دهد.

برنا یادآور شد: در دنیا کانی‌سازی مرز نمی‌شناسد و ممکن است که یک کمربندی از یک کشوری شروع شود و به کشوری دیگر ختم شود. همچنین ممکن است یکسری کشورها زودتر این ذخایر را شناخته باشند و تجربه بیشتری در این زمینه کسب کرده باشند. به همین دلیل بهترین کار این است که کشورهای دیگر هم از این تجارب بهره‌مند شوند. ایمیدرو به عنوان سازمان دولتی به همین دلیل قصد دارد در برخی معادناز تجارب شرکت‌های خارجی استفاده کند. اما انتظار می‌رود این همکاری به شرطی صورت گیرد که تکنولوژی جدید هم به این معدن منتقل شود و چنین استراتژی باید در اغلب معادن برنامه‌ریزی شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات محیط زیستی، اختلافات محلی، نبود نقدینگی، ناتوانی پیمانکاران و عوامل دیگر سبب شده معادن بسیاری در کشور فعال نباشند، گفت: فعالیت غیرتخصصی برخی بهره‌برداران و از سویی رکود حاکم شده در معادن ایران باعث شده معدنکاری رونق نداشته باشد و زنجیره ارزش افزوده در واحدهای معدنی شکل نگیرد . از طرفی معادنی که اخیرا به تعطیلی رسیده‌اند، اغلب خام‌فروشی در آنها رواج داشته و حال که درآمدی نمی‌توانند از این عملکرد برای چرخه اقتصادی معدن داشته باشند، بهره‌برداران فعالیت استخراج ذخایر معدنی را رها کرده و واحد معدنی به تعطیلی می‌رسد. به همین دلیل دولت باید برای معدنکاران کشور الزاماتی در نظر بگیرد که این فعالان معدنی در دوران رکود با اینگونه مشکلات مشکل مواجه نشوند.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۰

کد مطلب: 32302

توصيه مطلب

۰

مرجع : سايت خبری اقتصادنیوز

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 168 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 8:44

تحلیل وضعیت بازار فولاد جهان در نشست با مدیر بازرگانی و فروش شرکت CRU انگلستان

گروه صنایع معدنی >فولاد - با توجه به جایگاه شرکت CRU انگلستان در زمینه مشاوره و تحلیل بازار فولاد، با هماهنگی واحد مهندسی صنایع ، مدیر بازرگانی و فروش این شرکت با حضور در شرکت فولاد مبارکه در نشستی با معاونین و مدیران به تحلیل بازارهای فولادی پرداخت.
تحلیل وضعیت بازار فولاد جهان در نشست با مدیر بازرگانی و فروش شرکت CRU انگلستان
به گزارش ماین نیوز، در این نشست نیکلاس جیمز کولیر، مدیر بازرگانی و فروش شرکت CRU انگلیس ضمن ابراز خرسندی از هماهنگی بعمل آمده برای بازدید از نواحی تولیدی شرکت فولاد مبارکه ، این شرکت را یک شرکت با تکنولوژی مطلوب و به روز توصیف نمود و گفت: با مطالعات و بررسیهای انجامشده در شرکتCRU، پیشبینی می شود اوضاع فولاد در آینده رو به رشد خواهد بود و تولید فولاد چین نیز با کنترل و منطق مطلوبی ادامه خواهد یافت و با ایجاد تناسب بین قیمت سنگ آهن و قراضه، قیمتها واقعی تر شده و نوید این وجود دارد که با تغییرات پیشبینی شده در بازار تولید و مصرف فولاد جهان، وضعیت شرکت های فولادی در خاورمیانه و ایران نیز رو به بهبود و ثبات خواهد بود، ضمن اینکه به دلیل تغییرات در حوزه قیمت سنگ آهن و قراضه، در آینده پیش بینی می شود که تولید فولاد کشور چین در مسیر تغییر تکنولوژی از کوره بلند به کوره قوس قرار خواهد گرفت.

بررسی وضعیت فعلی صنعت فولاد چین و اهمیت توجه به آن ، بررسی و پیش بینی وضعیت آینده و صادرات فولاد چین ، مقایسه هزینه های تولید فولاد در چین و سایر کشورهای رقیب، مقایسه تولید فولاد به روش کوره بلند و روش قوس الکتریکی، وضعیت تولید و قیمت کلاف گرم در دنیا، توسعه فولاد در منطقه و خاورمیانه، بررسی وضعیت فعلی و پیش بینی رفتار بازار سنگ آهن و همچنین ارائه آمار و ارقام پیرامون بهینه کاوی در بهره وری نیروی انسانی، هزینه ها و تعمیرات در شرکت های مختلف از دیگر مواردی بود که توسط مدیر بازرگانی و فروش شرکت CRU انگلیس مورد بررسی قرارگرفت.

در نشست اختصاصی مدیر بازرگانی و فروش شرکت CRU با نمایندگان واحدهای مهندسی صنایع، برنامه ریزی خرید، تحقیقات بازار، برنامه ریزی جامع و سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه و مهندسی کارخانه ضمن بررسی خدمات قابل ارائه توسط شرکت CRU و بیان انتظارات هر واحد از گزارشات شرکت CRU، مقرر شد نمونه گزارشات قابل ارائه و تهیه شده توسط CRU در اختیار واحدهای مریوطه قرارگیرد.
گفتنی است شرکت CRU یک شرکت مشاورهای خصوصی است که بر روی فلزات، معادن و مواد شیمیایی تمرکز دارد این شرکت در سال 1969 در شهر لندن تأسیس شد و دارای دفاتر متعددی در نقاط مختلف جهان از جمله چین، آمریکا، استرالیا، برزیل و... می باشد.
حوزه تمرکز گزارشات این شرکت شامل طیف وسیعی از محصولات میباشد که در آن به تجزیه و تحلیل بازار، نوسانات قیمت و سایر شاخص ها در 24 بخش صنعت و معدن میپردازد وگزارشات آن در دوره های مختلف برای حوزه هدف ارسال می گردد.

نتایج حاصل از گزارشات و تحلیل داده ها، نه تنها به وضعیت کنونی حوزه های اشاره شده می پردازد بلکه چشم انداز و شرایط بازار را با سناریوهای مختلف برای آینده پیش بینی می کند.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۰

کد مطلب: 32301

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 165 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:11

گفت‌و‌گو با معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی:

تعیین تکلیف اکتشافات ناتمام پهنه‌های معدنی در سال ۹۵

گروه اكتشاف و زمين شناسي - معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی گفت: یکی از مهمترین سیاست‌های معدنی در سال 95 باید تعیین و تکلیف پهنه‌های معدنی باشد که از سال 94 اقدامات اکتشافی در آنها ناتمام مانده است.
تعیین تکلیف اکتشافات ناتمام پهنه‌های معدنی در سال 95
به گزارش ماین نیوز، بهروز برنا اظهار کرد: رفت‌وآمد هیات‌های تجاری برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران بیانگر این است که معادن طلا، مس، سنگ‌آهن، سرب و روی و برخی خاک‌های نادر به عنوان جذابیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری معدنی در ایران خارجی‌ها راغب به سرمایه‌گذاری کرده است. از آنجا که به زودی معادن سنگ‌آهن و طلا از رکود جهانی خارج می‌شوند، می‌توان از رنگین‌کمانی که معادن ایران در اختیار خود دارند و اکثر عناصر موجود در جدول مندلیف که در کشور کشف شده‌اند حداکثر بهره را برد. چرا که می‌توان ردپایی از این عناصر در مناطق چهارگانه زمین‌شناسی کشور پیدا کرد.

او افزود: غیر از الماس و نیکل ایران دارای تمام ذخایر معدنی است و می‌تواند بخشی از هزینه‌های اکتشافی 15.6 میلیارد دلاری دنیا را برای اکتشافات معدنی ایران از سوی سرمایه گذاران خارجی جذب کند. هفت نوع ماده معدنی نظیر، سرب، روی، سنگ‌آهن، مس، اورانیوم،کروم و الماس بیشترین هزینه‌های اکتشافی دنیا را به خود اختصاص داده که با توجه به وجود انبوهی از پنج نوع ذخیره از این هفت نوع ماده معدنی در ایران، به نظر می‌رسد زمینه‌های مساعد برای جذب بخشی از این بودجه‌ها در ایران وجود دارد.

معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی بیان کرد: ایران روی کمربند مس، طلا و سنگ‌آهن دنیا قرار گرفته که آرزوی هر ملتی است چنین ذخایری را داشته باشد و بتواند از محل فعال کردن آن توسعه کشور خود را رقم بزند از این رو در شرایط پساتحریم یکی از وظایف حاکمیت این است که با شفاف سازی در قوانین و مقررات زمینه لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری در معادن آماده کند. در شرایط رکود بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در معادن به وجود آمده است چرا که معتقدم این رکود دوام نخواهد یافت و رکود در معادن مس و سنگ آهن با توجه به پیش‌بینی‌ها برای افزایش رشد اقتصادی هند و چین تا دو سال آینده به پایان خواهد رسید.

برنا با بیان اینکه تنها 10 درصد کشور تحت عملیات اکتشافی قرار گرفته و شناسایی 70 نوع ماده معدنی ایران را در جمع کشورهای معدنی دنیا قرار داده است، تصریح کرد: انجام محدود عملیات ژئوفیزیک هوایی در بخش معدن بزرگترین دغدغه بهره‌برداری معادن به‌شمار می‌رود. اگرچه در ایران در راستای توسعه عملیات ژئوفیزیک هوایی در بخش معدن برنامه‌ریزی‌هایی بسیاری صورت گرفته اما فعالان معدنی بر این باور هستند که ایران هم می‌تواند فعالیت معدنی خود را با استفاده از ژئوفیزیک هوایی گسترده‌تر از گذشته انجام دهد. زیرا عملیات ژئوفیزیک هوایی امروزه تبدیل به نقشه راهی برای صاحبان سرمایه و دولت‌ها برای شناسایی و جذب سرمایه‌‌های جدید شده است.

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی افزود: یکی از مهمترین سیاست‌های معدنی در سال 95 تعیین و تکلیف پهنه‌های معدنی است که از سال 94 اقدامات اکتشافی در آنها ناتمام مانده است. عملیات ژئوفیزیک هوایی یکی از مهمترین دغدغه‌های سال‌های گذشته بوده که طبق برنامه‌ریزی‌های دولت قرار است امسال در فعالیت‌های معدنی جایگاه آن پررنگ شود. در واقع ژئوفیزیک هوایی در اکتشافات معدنی سبب می‌شود به ذخایر پنهان و لایه اطلاعاتی قوی دست پیدا کرد.

او بیان کرد: عملیات ژئوفیزیک هوایی انجام شده در سازمان زمین‌شناسی با روش‌های مغناطیس‌سنجی و رادیومتری در مساحت چهار هزار و 347 کیلومترمربع صورت می‌گیرد. در سال جدید برای دولت عملیات ژئوفیزیک در فعالیت‌های معدنی دارای اولویت است، زیرا توانسته‌ایم با اکتشافات موضوعی ذخایر طلا و خاک‌های نادر را شناسایی کنیم بر همین اساس سازمان زمین‌شناسی پیگیر این قضیه است و درصدد است برای اکتشاف در آب‌های آزاد هم اقداماتی انجام دهد.

برنا یادآور شد: در دنیا کانی‌سازی مرز نمی‌شناسد و ممکن است که یک کمربندی از یک کشوری شروع شود و به کشوری دیگر ختم شود. همچنین ممکن است یکسری کشورها زودتر این ذخایر را شناخته باشند و تجربه بیشتری در این زمینه کسب کرده باشند. به همین دلیل بهترین کار این است که کشورهای دیگر هم از این تجارب بهره‌مند شوند. ایمیدرو به عنوان سازمان دولتی به همین دلیل قصد دارد در برخی معادناز تجارب شرکت‌های خارجی استفاده کند. اما انتظار می‌رود این همکاری به شرطی صورت گیرد که تکنولوژی جدید هم به این معدن منتقل شود و چنین استراتژی باید در اغلب معادن برنامه‌ریزی شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات محیط زیستی، اختلافات محلی، نبود نقدینگی، ناتوانی پیمانکاران و عوامل دیگر سبب شده معادن بسیاری در کشور فعال نباشند، گفت: فعالیت غیرتخصصی برخی بهره‌برداران و از سویی رکود حاکم شده در معادن ایران باعث شده معدنکاری رونق نداشته باشد و زنجیره ارزش افزوده در واحدهای معدنی شکل نگیرد . از طرفی معادنی که اخیرا به تعطیلی رسیده‌اند، اغلب خام‌فروشی در آنها رواج داشته و حال که درآمدی نمی‌توانند از این عملکرد برای چرخه اقتصادی معدن داشته باشند، بهره‌برداران فعالیت استخراج ذخایر معدنی را رها کرده و واحد معدنی به تعطیلی می‌رسد. به همین دلیل دولت باید برای معدنکاران کشور الزاماتی در نظر بگیرد که این فعالان معدنی در دوران رکود با اینگونه مشکلات مشکل مواجه نشوند.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۰

کد مطلب: 32302

توصيه مطلب

۰

مرجع : سايت خبری اقتصادنیوز

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 139 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 18:11

رئیس هیات مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران:

تولیداتمان را ۱۰۰ درصد افزایش می دهیم

گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس هیات مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران رعایت سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را اولویت این شرکت برای سال 95 برشمرد و گفت: با برنامه ریزی انجام شده در تلاشیم تولیدات خود را در سال جاری 100 درصد افزایش دهیم.
تولیداتمان را 100 درصد افزایش می دهیم
به گزارش ماین نیوز، حمید محمودی روز دوشنبه اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های لازم تلاش خواهیم کرد تا تولید خود را از 500 هزار تن به بیش از یک میلیون تن در سال جاری افزایش دهیم.

وی به مشکلات موجود در گروه ملی صنعتی فولاد ایران و اولویت این شرکت برای افزایش تولید در سال جدید اشاره کرد و گفت: گروه ملی مشکلات عمده ای را در سالهای اخیر بخصوص در سال هایی که به بخش خصوصی واگذار شد به همراه داشته و متحمل بدهی هایی سنگینی شد که اثر اقدامات قبلی آسیبهای جدی به ساختار مالی شرکت وارد کرده است.
وی افزود: باتوجه به ورود نمایندگان دادستانی به موضوع این شرکت وضعیت این شرکت تا اندازه ای بهبود یافته و درسال 94 نیز اداره شرکت به بانک ملی واگذار شد اما هنوز سهام این شرکت به دلیل وجود برخی ابهامات در زمینه ارزش سهام ، به صورت رسمی به بانک ملی ایران منتقل نشده که گروه های کارشناسی درحال انجام کار هستند.
رئیس هیات مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران با بیان این که سیاست بانک ملی حمایت کامل از صنایع و گروه ملی فولاد ایران است گفت: بانک ملی مصمم است که به عملیات تولید کارخانه شتاب بیشتری بدهد.
وی گشایش مسیر استفاده از ابزارهای مالی را یکی از برنامه های اصلی و برون رفت از مشکلات فعلی دانست وگفت: گشایش اعتبار ، اخذ ضمانتنامه های بانکی، به روزرسانی تسهیلات ، استفاده از ظرفیت دارایی های راکد و واگذاری دارایی های بلااستفاده مازاد ازجمله برنامه هایی است که می تواند بسیاری ازمشکلات ما را برطرف سازد.
محمودی به مشکلات موجود در صنعت فولاد کشور اشاره کرد و افزود: این روزها بازار فولاد در تمامی کشور به واسطه کاهش مصرف در پروژه های عمرانی با مشکل مواجه شده است اما با جلوگیری دولت از واردات آهن آلات تا اندازی این مشکلات برطرف شده و صنعت فولاد در حال حاضر به بازارهای صادراتی سوق پیدا کرده است .
وی ادامه داد: با تغییر تعرفه توسط دولت افزایش واردات به افزایش صادرات تبدیل شد ولی مصرف داخل به ظرفیت سال های گذشته نرسیده است.
وی گفت: امادر شرکت گروه ملی صنعتی فولاد در تلاش هستیم تا در سال جاری از حداکثر ظرفیت برای افزایش تولید استفاده کنیم و به همین منظور کمیته‌های تخصصی در موضوعات مختلف برای کنترل هزینه‌ها ، چابک سازی سازمان ، تعریف پروژه های بهبود مهندسی و اجرای هرچه بهتر سیاست های اقتصاد مقاومتی طراحی شده است تا بتوانیم راندمان تولید را به حداکثر سطح انتظار برسانیم .

رئیس هیات مدیره گروه ملی صنعتی فولاد ایران امید به رونق و چشم انداز آتی در اقتصاد کلان کشور را درافزایش تولید محصولات نوردی تاثیرگذار دانست و پیش بینی کرد با حضور سهامداران جدید در گروه ملی صنعتی فولاد ایران این صنعت در آینده نزدیک به جایگاه واقعی خود برسد.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۷

کد مطلب: 32279

توصيه مطلب

۰

مرجع : خبرگزاری ايرنا

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 146 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:10

شکوری مطرح کرد:

حمل‌ونقل ریلی ؛ پاشنه آشیل توسعه بخش معدن و صنایع معدنی

ضعف بخش ریلی قدرت صادراتی بخش معدن را گرفته است

گروه معادن - نشست تخصصی مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی با کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با موضوع نقش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل (جاده‌ای، ریلی و دریایی) در قیمت‌گذاری محصولات معدنی با توجه به وضعیت حل حاضر و اهداف سند چشم‌انداز 1404 برگزار شد.
حمل‌ونقل ریلی ؛ پاشنه آشیل توسعه بخش معدن و صنایع معدنی
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، در این نشست بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به اینکه استراتژی کشور مانند پازلی است که قطعات آن درست در جای خود قرار نگرفته‌اند، افزود: بدون قرارگیری درست قطعات این پازل امکان توسعه کشور وجود نخواهد داشت. رشد اقتصادی در افق 1404 به ویژه در بخش معدن نیازمند توسعه در بخش‌های هم‌راستا با معدن است. اگر روند توسعه‌ای در این بخش‌ها رخ ندهد، معدن نیز توسعه نخواهد یافت.

وی گفت: در حوزه‌های تولید فولاد، مس و آلومینیوم در افق 1404 اهدافی برای کشور در نظر گرفته شده‌اند اما توسعه بخش‌های مرتبط با تولید این محصولات مورد توجه قرار نگرفته و همین موضوع باعث نگرانی فعالان اقتصادی شده است.

او با اشاره به اهمیت بخش حمل و نقل اظهار کرد: چشم‌انداز در نظر گرفته شده برای بخش‌های اقتصادی نیازمند توسعه در حوزه‌هایی است که در راستای این بخش در حرکت‌اند، در واقع توسعه حمل و نقل می‌تواند به اقتصادی شدن اهداف در نظر گرفته شده کمک کند.

به گفته رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران توسعه حمل‌ و نقل به ویژه در حوزه حمل ریلی به لحاظ اقتصادی صرفه فراوانی دارد و در صورت توسعه می‌تواند بخش عمده‌ای از حمل‌ و نقل معدن را بر عهده گیرد.

شکوری افزود: جالب است بدانید، نوسانات GDP در کشورهای مختلف دنیا در راستای توسعه حمل‌ و نقل اتفاق می‌افتد، در نتیجه به لحاظ اهمیت فراوانی که این بخش برعهده دارد، برگزاری این نشست را لازم دانستیم تا با حضور فعالان اقتصادی و مسئولان مرتبط، انتظارات بخش معدن از حمل‌ و نقل کشور مطرح شود.

در ادامه شکوری با ارائه مقاله وضعیت حمل‌ و نقل در ایران را نسبت به سایر کشورها مورد بررسی قرار داد.

طبق این گزارش، در حال حاضر 10376 کیلوتر خط ریلی در کشور وجود دارد. از سوی دیگر در حمل و نقل دریایی نیز شاهد 11 بندرگاه در کشور هستیم که به لحاظ کیفیت رتبه 87 دنیا را از آن خود کرده است. حال با توجه به اهداف در نظر گرفته شده در افق 1404 و افزایش صادرات، توسعه بنادر از موضوعات بسیار مهم و الزامی تلقی می‌شوند. براساس مطالعات صورت گرفته در سال گذشته از 17 میلیون تن فولاد و محصولات فولادی تولید شده تنها 3 میلیون تن آن با ریل حمل شده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که نرخ رشد خطوط اصلی ریل مانند 10 سال گذشته 6.3 درصد باشد، برای تحقق اهداف 1404 به 15 هزار و 310 کیلومتر ریل نیاز است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: جالب است بدانید قیمت معدنکاری و تولید سنگ آهن دانه‌بندی شرکت‌های بزرگی مانند ریوتینتو، واله و ... به خصوص در پسابرجام به قیمت‌های معدنکاری در ایران نزدیک است اما هزینه‌های بالای حمل و نقلی، قیمت تمام شده در ایران را افزایش داده و به دنبال آن قدرت رقابت ایران در بازارهای صادراتی را کاهش داده است.

شکوری اظهار کرد: انتظار ما این است دولت گسستگی در خطوط ریلی را کاهش داده و از سوی دیگر پایگاه‌هایی را در مراکز معدنی کشور ایجاد کند. همچنین انتظار دیگر ما گسترش بندر چابهار به عنوان هاب صادرات مواد معدنی است.

در این نشست تاکید شد؛ دولت به عنوان متولی اصلی، مسئولیت احداث زیرساخت‌های خطوط اصلی ریلی را بر عهده دارد. بخش خصوصی نیز می‌تواند در سرمایه‎گذاری احداث انشعابات فرعی تا معدن یا کارخانه و افزایش لوکومتیو و واگن مشارکت کند.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰

کد مطلب: 32280

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 170 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:10

ملک مطرح کرد:

مهمترین بندر کشور فاقد پایانه حمل مواد معدنی

دولت در نرخ‌گذاری حوزه حمل و نقل دخالت نکند

گروه معادن - رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران گفت: تمام بخش‌های حمل و نقل کشور دچار عقب ماندگی است.
مهمترین بندر کشور فاقد پایانه حمل مواد معدنی
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، امید ملک در نشست تخصصی مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی با کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با موضوع نقش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در قیمت‌گذاری محصولات معدنی اظهار کرد: با توجه به اهمیت بسیار بالای حمل و نقل در کشور اما این بخش مغفول مانده و شاهد عقب‌افتادگی در تمامی بخش‌ها هستیم.

وی افزود: متاسفانه در مهمترین بندر کشور یعنی بندر شهید رجایی، پایانه حمل مواد معدنی در اختیار نداریم در حالی که این بندر جزو آلوده‌ترین نقاط کشور است.

ملک با بیان این موضوع که باید در مسیر توسعه صنعت حمل و نقل حرکتی خردمندانه داشت، بیان کرد: ما اهداف بسیاری را در نظر داریم که برای رسیدن به آن نیازمند توسعه حمل و نقل در کشور هستیم. به عنوان مثال در نظر داریم میلیون‌ها تن از مواد معدنی افغانستان را از راه چابهار وارد مسیرهای بین‌المللی کنیم در حالی که برای حمل مواد معدنی خود با مشکل همراه هستیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران اظهار کرد: باید سیستم پایانه در بنادر ایجاد شود. از سوی دیگر نرخ‌گذاری نباید از سوی دولت انجام شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم نتیایج خوبی برای توسعه صنعت حمل و نقل از این نشست به دست آید.

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۴

کد مطلب: 32300

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 151 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:10